درباره ما  |  ارتباط با ما  |  RSS  |  آرشیو  |  1403-02-08  |  2024-04-27  |  بروز شده در: 1403/02/08 - 08:01:4 FA | AR | PS | EN
تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن            صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان            خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا             اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند             تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان            سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان            پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس            خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد             مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد             آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان             با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم            افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان             دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل            آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان            وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است            






تاریخ نشر: 1396/06/06 - 11:38:1
تعداد بازدید: 1557
با دوستان خود به اشتراک بگذارید

شیعیان بزرگ ترین قربانیان ناامنی در افغانستان
 شیعیان بزرگ ترین قربانیان ناامنی در افغانستان

حمله به مسجد امام زمان در کابل، پایتخت افغانستان، باردیگر نگاه‌ها را متوجه شیعیان افغانستان کرد.

 روز جمعه 3 ماه سنبله/شهریور، کابل پایتخت افغانستان شاهد انفجاری مرگبار و تروریستی بود. افراد مسلح حین برگزاری نمازجمعه در کابل، به نمازگزاران در مسجد شیعیان حمله کرده و حمام خون به راه انداختند. طبق اعلام منابع رسمی، در پی حمله یک مهاجم انتحاری به مسجد "امام زمان" واقع در شمال کابل دست‌ کم 50 تن کشته و 80 نفر دیگر نیز زخمی شدند. دو مامور پلیس نیز بر اثر تیراندازی فرد مهاجم جانشان را از دست دادند.

به گزارش یک شاهد عینی، مردی که کمربند انفجاری به خود بسته بود به دو نیروی امنیتی که در آستانه در ورودی مسجد ایستاده بودند، شلیک کرده و آنان را از پای درآورد. سپس در مجموع چهار نفر با سلاح خودکار و نارنجک به درون ساختمان یورش بردند. پس از آن صدای چند انفجار و سپس تیراندازی از داخل مسجد شنیده شده است.

 

شیعیان بزرگ ترین قربانیان ناامنی در افغانستان

حادثه تروریستی اخیر کابل در مسجد امام زمان که مسجدی مربوط به شیعیان افغانستان به شمار می‌رود، در حالی رخ‌ داده که داعش مسئولیت آن را برعهده گرفته است. با این حال این نخستین‌بار نیست که شیعیان افغانستان هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند.

تابستان گذشته در اوایل مردادماه نیز شیعیان افغانستان در جریان اعتراضات موسوم به جنبش روشنایی، هدف انفجار تروریستی داعش قرار گرفتند که بر اثر آن حادثه 80 نفر کشته و 200 نفر دیگر زخمی شدند.

سه هفته پیش نیز، دو حادثه متناوب تروریستی دیگر به فاصله یک روز در نقاط مختلف افغانستان، شیعیان این کشور را هدف قرار داد. در حادثه نخست در 12 مردادماه، نیروهای طالبان و داعش با هجوم به روستای میرزالونگ در ولایت سرپل، اقدام به کشتار وسیع مردم این روستای شیعه نشین نمودند. حادثه حمله به روستای میرزاولنگ تا بدان حد فاجعه بار بود که سازمان ملل آن را جنایت ضدبشری عنوان کرد.

یک روز پس از حادثه میرزااولنگ، مسجد جوادیه شهر هرات نیز که بیشتر محل رفت و آمد شیعیان افغانستان است هدف حمله تروریستی داعش قرار گرفته و بر اثر آن حادثه نیز 29 نفر کشته شدند. در 25 خردادماه امسال (حدود دو ماه پیش) مسجد الزهراء کابل از جانب گروه تروریستی داعش به عنوان حمله به شیعیان هدف بمب‌گذاری انتحاری قرار گرفت که بر اثر آن 3 شهروند غیرنظامی کشته شدند.

در این میان آمار دقیقی از حمله به شیعیان افغانستان در دست نیست اما خبرگزاری آریانیوز افغانستان می‌گوید تنها از سال گذشته تاکنون مساجد شیعیان در ولایت هرات پنج بار آماج حملات گروه تروریستی داعش قرار گرفته است. با این حال این آمار تنها مربوط به مساجد و محدود به ولایت هرات است و در ارتباط با هدف قراردادن شیعیان در دیگر مناطق و سایر ولایات افغانستان آمار منسجم و مشخصی وجود ندارد و اخبار حول این موضوع به صورت اخبار پراکنده در میان سایر حوادث موجود است.


چرا شیعیان هدف حملات تروریستی قرار می‌گیرند؟

اگرچه افغانستان به طور عمده با ناامنی فزاینده‌ای روبرو است، اما تحولات جاری نشان می‌دهد این ناامنی‌ها به طور کلی دو گروه را در افغانستان هدف گرفته اند: نخست گروه‌های دولتی و یا نظامیان وابسته به دولت که از جانب طالبان افغانستان به عنوان گروهی شورشی و ضددولتی هدف عملیات تررویستی قرار می‌گیرند و گروه دوم شامل غیرنظامیان و شهروندان شیعه مذهب که از جانب گروه تروریستی داعش و طالبان هدف حمله قرار می‌گیرند.

با این حال در گذشته حملاتی که علیه شیعیان دنبال شده بیشتر متوجه مناطقی بوده‌ که جنگ و خشونت در آن جا جریان داشته و شهرهایی مانند کابل چندان درگیر این خشونت ها نبوده است، اما از زمان شکل‌گیری اعترضات موسوم به جنبش روشنایی در کابل در مردادماه 1395، حملات تروریستی علیه شیعیان حتی به خیابان‌های مرکز افغانستان رسیده است.

نمی‌توان شکل‌گیری اعترضات ضددولتی جنبش روشنایی را به عنوان علت افزایش حملات به شیعیان افغانستان عنوان کرد، اما شواهد حاکی از آن است که حداقل دولت تلاش قابل توجهی را برای حفاظت از شهروندان به ویژه شیعیان افغانستان دنبال نمی‌کند. در واقع دولت کابل طی این مدت بیش از آن که به دنبال یافتن عوامل اصلی دخیل در افزایش سوءقصد به شیعیان و نیز راه حل‌های منطقی جهت حفاظت از اماکن مذهبی باشد، خود را درگیر در برخی مسائل سیاسی درون ارگ ریاست جمهوری میان گروه‌های قومی نموده است. لذا ضعف دولت در مورد توجه بیشتر به اماکن مذهبی به ویژه مساجد، محلات و شهرهای عمدتاً شیعه نشین افغانستان، راه را برای افزایش بی سابقه ناامنی علیه شیعیان باز کرده است.

به نظر می رسد عامل دیگر درباره حملات تروریستی علیه شیعیان افغانستان، تحرکات خارجی و تمایل برخی کشورها به ویژه رهبران سعودی برای جلوگیری از قدرت‌گیری شیعیان در منطقه باشد. رابطه منطقی میان احساس خطر رهبران سیاسی در ریاض و افزایش حملات تروریستی علیه شیعیان در افغانستان و فراتر از آن در کل منطقه وجود دارد. شکل‌گیری گروه تروریستی و تکفیری داعش در عراق با هدف فشار بر دولت مرکزی و جلوگیری از قدرت یابی بیشتر شیعیان عراقی صورت گرفت و حال افزایش تحرکات داعش در افغانستان نیز که به طور خاص شیعیان را هدف قرار می‌دهد می‌تواند در قالب هدف همیشگی ریاض برای جلوگیری از قدرت‌یابی شیعیان در منطقه تفسیر شود. براین اساس حمله داعش به شیعیان افغانستان اقدامی است که به طور کامل تامین کننده اهداف ریاض بوده و بسیار طبیعی است که عربستان به صورت غیرمستقیم حامی تداوم این وضعیت باشد.

در عین حال سایر تحولات منطقه به ویژه در عراق و سوریه نیز بر افزایش حملات علیه شیعیان افغانستان بی تاثیر نیست. به طور طبیعی شکست گروه تروریستی داعش در عراق و سوریه به فشار بیشتر به این گروه منجر شده و اعضای این گروه را پس از عقب نشینی‌های اخیر و از دست دادن سرزمین در عراق و سوریه، مجبور به نقل مکان به دیگر مناطق خواهد کرد. در این میان افغانستان به دلیل وجود زمینه‌های تفکرات تکفیری و بنیادگرایی سابق و فعلی طالبان و همچنین دولت مرکزی ضعیف، بدون شک مناسب ترین و بهترین گزینه موردنظر برای گروه تروریستی داعش برای ادامه حیات خود خواهد بود.

 

لینک مطلب: https://www.ansarpress.com/farsi/8299


تگ ها:






*
*

*



نیز بخوانید

آینده تاریک یا روشن؛ در انتظار اقتصاد افغانستان


آیا امریکا جنگ اوکراین را به طرف جنگ جهانی سوم هدایت می‌کند؟


آیا امریکا خواستار حذف قطر از میانجیگری است؟


پرونده احیای برجام روی میز بایدن


آیا حمله اسرائیل به ایران؛ پایان ماجراجویی است؟


ایران و اسرائیل را از جنگ بزرگ دور کنید


پرجمعیت‌ترین کشور دنیا در آستانه برگزاری طولانی‌ترین انتخابات


معیارهای دوگانه امریکا؛ از حمایت اوکراین تا سکوت در غزه


رسانه‌های اسرائیلی از خیانت اردن به جهان اسلام شگفت زده شدند


نیویارک تایمز:ایران بطور مستقیم با امریکا درگیر نمی شود


کمبود نیروی جنگی در ناتو برای مقابله با روسیه


آیا روابط ترکیه و رژیم اسراییل متوقف شد؟


تغییر جغرافیای جنگ در خاورمیانه؛ آیا نتانیاهو موفق شد؟


جنگ خونین و ویرانگر غزه وارد ششمین ماه شد


توافقنامه ترامپ امریکا را مجبور به خروج از افغانستان کرد


وضعیت غزه نشانگر بربریت ذاتی سرمایه‌داری جهانی است


آیا واقعاٌ ترامپ مصمم به خروج از ناتو است؟


روسیه در موضع برتر قرار دارد، پوتین به کم قانع نیست


آیا اروپا آمادگی ریاست جمهوری مجدد ترامپ را دارد؟


دیدار های بلینکن با سران کشورهای عرب زمینه ساز صلح در غزه می شود؟


کشور های غربی برای اعمال تحریم بر ایران اختلاف دارند


چین، بدون روسیه مذاکرات صلح اوکراین را تحریم می‌کنیم


آمادگی روسیه برای جنگ با ناتو


آیا امریکا توان منزوی کردن حکومت طالبان را ندارد؟


ضرورت بازتعریف روابط ایران و پاکستان در دولت جدید





پربازدیدها
پربحث ها


اخبار تازه را در موبایل خود ببینید.

ansarpress.com/m



نظرسنجی

به نظر شما با پذیرفتن خط دیورند و مرز فعلی بین افغانستان و پاکستان توسط افغانستان، صلح در افغانستان برقرار میشود؟

بله

خیر

معلومـ نیست

مشاهده نتایج


آخرین خبرها

واکنش ایران به اعمال تحریم برخی از کشورهای غربی علیه این کشور

تثبیت روابط امریکا چین با رویکرد «مثبت و سازنده» واشنگتن

صدور حکم بازداشت محمودخان اچکزی از سوی یک دادگاه پاکستان

خواست حامد کرزی از دو مقام اتحادیه اروپا

اردوغان؛ نتنیاهو را قصاب غزه و مثل هیتلر خواند

تمدید کارت‌های پی‌او‌آر مهاجران افغان در پاکستان

سفر معاون وزیر خارجه‌ی امریکا برای گفتگو درباره‌ی افغانستان به قطر و پاکستان

پاسخ اسرائیل به پیشنهاد آتش‌بس حماس

خیز رئال مادرید برای فتح لالیگا با پیروزی مقابل سویه داد

مالیزیا در زمینه امنیت سایبری با افغانستان اعلام همکاری کرد

آغاز نشست سه‌جانبه میان حکومت طالبان، ترکمنستان و قزاقستان

با شکست عراق، نیمی از راه جام جهانی را طی کردیم

افشای جزئیات تماس اخیر ترامپ و بن سلمان

دیدار ملا یعقوب با هینت مالیزیایی در کابل

آزادی ۶۳ زندانی افغان از زندان پاکستان

وضعیت غزه بدتر از دوران آپارتاید در افریقای جنوبی است

پولیس ترکیه بیش از هزار پناهجوی اغلب افغان و پاکستانی را بازداشت کرد

سه کشور گروه هفت تحریم‌های جدید علیه ایران اعلام کردند

سفرهای متعدد هیئت‌های سیاسی به کابل نشان‌دهنده‌ پذیرفته شدن حکومت طالبان است

پیروزی پُر گول منچسترسیتی مقابل برایتون

در صورت مصادره دارایی‌ها؛ سطح روابط خود با واشنگتن را کاهش می دهیم

ادامه کمک های اتحادیه اروپا به مردم افغانستان

تبدیل شدن افغانستان به گورستان امیدهای دختران

مسدود شدن شاهراه هرات - بادغیس از اثر سیلاب ها

هشدار از احتمال بارندگی‌های شدید و سیلاب در ۳۴ ولایت کشور


خبرهای پزشکی


خبرگزاري انصار ©  |  درباره ما  |  ارتباط با ما  |  نسخه موبایل  |  پیوندها  |  طراحى و پشتيبانى توسط: شركت شبكه نگاه
استفاده از مطالب اين سايت با ذكر منبع (لينك سايت) مجاز است.